Neporaziteľný štít Judas Priest – recenzia
„Ian je dobrý chlap a úsporný basák. Scott je úplne cool a skvelý škopkár. Richie je blonďáčik sežrání a náhrada za K.K.Downinga. Rob je starý gay s charakteristickým vokálom a Glen aj s parkinsonom dokáže byť prínosom.“ Tieto postrehy môžu v kontextu tohto nového opusu od svetovo najklasickejšej partičke kovotepcov nadobúdať úplne nových a neošúchaných významov.
Tip redakcie: Jednoduchý a rýchly spôsob nákupu Bitcoinu a iných kryptomien
Od úsvitu dejín heavy metalu sa územie dnešných Britských ostrovov stávalo predmetom záujmu nespočetných štýlov a subžánrov agresívnej hudby. Jeho tvár poznamenali neustále vpády cudzích prvkov a prílev nových postupov, ktorí zásadným spôsobom menili jeho počiatočnú štruktúru. Názvom Judas Priest (Judášsky kňaz), pochádzajúci z Dylanovej skladby The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest sa označili aj piati birminghamskí vlasáči, ktorí upriamili svoj zrak na tvorbu agresívnej a pritom melodickej muziky. Zaodeli sa do čiernej kože a riffloviny a od pomalého úpadku heavy blues rocku tvoria až doteraz skvelé dosky, ku ktorým sa tento rok priradil aj najnovší prírastok nazvaný presne v duchu svojich obľúbených a charakteristických tém, Invincible Shield.
Ich dnešné „geriatrické“ poňatie sa vyznačuje nielen mimoriadnou dávkou invencie, ale predovšetkým úctou ku klasickým postupom a k vlastnej tvorbe z dôb minulých bez náznaku parodovania samých seba. Predovšetkým treba vyzdvihnúť zvláštnu a nenapodobiteľnú sviežosť, ktoré sa naozaj nedá pripisovať ich veku. Ale intenzita prežitku nasvedčuje tomu, že vedľa ich skúseností ešte na tom musí byť aj niečo iné. Páni si museli šľahnúť nejaký modrý povzbudzovák a ich talent sa stoporil do rýdzej umeleckej úprimnosti a štýlovej čistoty. Zvláštnu pozornosť si zaslúži skvelá Hallfordova práca s vokálom a hlavne jeho, starobou vyzretejší vokál. Gitarový záprah Glen Tipton/Richie Faulkner nemá za potreby okázalo predvádzať svoju technickú brilantnosť – všetko v ich riffoch a sólach je podriadené plynulému hudobnému toku, čomu napomáha aj skvelá rytmika, basák Ian Hill a škopkár Scott Travis. Z technického hľadiska je to samozrejme opus modernejší, exekučne tvrdší, štýlovo autentickejší, a i atmosférou omnoho pestrejší a rýchlejší.
Najnovší, už devätnásty štúdiový opus mixuje tvorbu poslednej dosky Firepower, starých heavymetalových odoziev, zabijáckej bolesti a turbo prvkov, ktorých jednotlivé charakteristiky sa tu prekrývajú a vytvárajú akýsi novší prototyp kompozičného ale aj interpretačného umenia kvarteta, ktorý definitívne rozbíja mýtus, že geriatrickí muzikanti nemôžu konkurovať mladšej generácii. Odhalili svoj talent eklekticky pospájať už nimi vymyslené postupy a prvky do materiálu, kde nanovo formujú funkciu svojej hudby, čiastočne menia nástrojovú štylizáciu v prospech kompaktného zvukového celku, rozšírili výber harmonických prostriedkov a čiastočne zmenili aj postoj k zákonom hudobnej formy. Všetky tieto momenty sa ukážu až v tretej šesť a pol minútovej titulke Invincible Shield, ktorej dlhý jednoliaty úvod má zúrivé stredné tempo, odkazujúce na Anjela odškodenia. Strhujúci refrén a klasické explodujúce vokály definujú túto skladbu ako metalovú serenádu, ktorá až po troch minútach prechádza do temne beštiálnej inštrumentálnej vety so zvláštnymi ale úžasnými gitarovými sólami. Pomaly deväťdesiat sekúnd fakt krutej pasáže, ktoré sa vlečie po zasratej zemi ako ranené zviera, zvierajúce v papuli odhryznutý pahýľ agresora. Avšak Judas Priest od začiatku klame telom, lebo album začína nejednoznačnou drtičkou Panic Attack, ktorou ukazujú návrat k turbo koreňom, ale už v ďalšej The Serpent and the King vysoké vokály prenikajú atmosférou zbesilých riffov, uletených sól a hromových škopkov. Tá prvá sa rozvinie z ohromného vstupu groových synťákov do rýchleho až melodického riffu, ktorý sa následne ustáli na rýchlom, typicky heavymetalovom rytme s nie úplne normálnou atmosférou, ktorá sa perfektne hodí ako „otvárač“ tohto netrpezlivo očakávaného albumu. A práve táto atmosféra je nezabudnuteľná a famózne uvádza nasledujúcu kompozíciu The Serpent and the King, ktorá sa správa ako hrozivý tvor, ktorého Halford&spol. cielene vyšľachtili z prvkov posledného Firepower a postupov, či komplikovanosti thrashovho postulátu Painkiller. Úplná klasika, pecka medzi kukadla, fantastické, návrat ku koreňom, ale bez sentimentu a nostalgie.
Ďalšie číslo Devil in Disguise od prvých tónov, znie miestami tvrdo, agresívne, až kruto v rozvlnenom košatom skelete, a na druhej strane má klasickú priestovskú charakteristiku, vrátane vynikajúcich gitarových riffov, brejkov, zmien tempa či inštrumentálnych pasáží. Ďalšie dve, skoro päť minút dlhá Gates of Hell a pomalšia Crown of Horns sú formovo sústredenejšie a na prvý vnem prístupnejšie. Zmienená náročnosť spočíva vo výstavbe zhustených a rozpínavých plôch, kde sa využíva množstvo zdvojených gitarových liniek, hlavne v inštrumentálnych častiach, ktoré v žiadnom prípade nie sú samoúčelné v snahe po väčšej originalite. Gates of Hell je plná napätia, vnútornej sily a pretlaku, pritom vôbec nie je agresívna ani rýchla, dokonca určité časti sú priam ukážkovo melodické. Má svoj drajv a určitú krásu. Druhá spomenutá Crown of Horns by sa dala charakterizovať ako pokus o klasický heavík s pomalšími čisto hranými pasážami, včítane zaujímavo vystavanej inštrumentálnej časti a pekných gitarových sól, ktoré sú priam čítankové.
V rýchlej As God is my Witness si svoje skladateľské umenie strihli v krutom, rýchlom thrashingu, ktorý drví skelet a svalovú hmotu ohlodáva až na kosť. Pôsobí skutočne nadpozemsky a je technicky náročná. Je to ich predstava o dokonalom thrashovom umení predvedená do päťminútového kompozičného sveta, kde nie je miesto pre trojakordových trápičov strún… famózne, nič iné nemôže človeka napadnúť, keď počúva vynikajúce sóla, brejky, vypäté vokálne časti či tvrdé inštrumentálne vyhrávky. Trochu nemastná, neslaná Trial By Fire by mohla kľudne figurovať na albume Point of Entry. Nič vzrušujúce, začne sa zdvojeným riffom nepodobným tomu z Victim Of Changes s prechodom do dupotu v strednom tempe, ktorý napovedá, že pôjde o akúsi melodrámu a pokračuje ťažkopádnym riffom, utápajúc sa v mori jednotvárnosti. Pravdepodobne najslabšia vecička. Čo sa však týka na ostatných kompozíciách sa dajú obdivovať dokonalé melodické nápady, skvelo znejúce gitary, zaujímavé brejky a bublajúca basa ako vystrihnuté zo všetkých ich doterajších dosiek. Potom sa rozbehne tajomný kúsok Escape From Reality postavený na pôsobivom strednotempovom krútiacom riffe a jeho hudobná stránka je v rámci prietovskej tvorby až príliš tradičná a tak track zapadne prachom zvíreným lepšími kompozíciami tohto albumu. Inú atmosféru navodí hrmiaca motorkárska hymna Sons of Thunder, ktorá skandovanými prívalovými zbormi, vynikajúco nasleduje celý tento headbanging. Spolu s ďalšou pomalšou bluesom odretou, pohupávajúcou Giants in the Sky vytvárajú diabolský záprah, ktorý si razí cestu zablatenou krajinou starého Albionu.
Trojica bonusových skladieb nachádzajúcich sa na luxusnej edícii je len pokračovaním zakrvaveného pahýľu, ktorý k vám Judášsky kňaz naťahuje. Fight of Your Life je čistý rock’n’roll s funky melodickými riffmi, Vicious Cycle nepovaľuje v nastolenom zlovestnom smere a posledná The Lodger uzatvára túto monumentálnu dosku strašidelnými syntetizátormi, dramatickým riffom. Operný záver plný sprievodnej orchestrácie, dramatického vkusu, neuveriteľných gitár a dynamického rozprávania príbehu od metalového božstva.
Celkovo vzaté je to Judas Priest bez mystického hávu a melancholickej nostalgie. Kompozície pôsobia ako skutočná oslava heavy metalu a dlhoročnej životnej sily ich protagonistov. Keby sa každý takto snažil, o dobrú muziku by nikdy nebola núdza a dnes by nám ostalo viacero ešte žijúcich, starých kapiel, ktoré tie mladšie ročníky skoro vždy uzemnia a šupnú do kelu.
Obsah článku
Základné informácie o albume
Vydavateľstvo: Epic/Sony
Pôvod: Veľká Británia
Žáner: Heavy metal
Dátum vydania: 8.marec 2024
Minutáž: 52 min 36 sek (Deluxe Edition: 63 min 48 sek)
Skladby:
- Panic Attack
- The Serpent And The King
- Invincible Shield
- Devil In Disguise
- Gates Of Hell
- Crown Of Horns
- As God Is My Witness
- Trial By Fire
- Escape From Reality
- Sons Of Thunder
- Giants In The Sky
Deluxe edition bonus tracks
- Fight Of Your Life
- Vicious Circle
- The Lodger
Zostava:
Rob Halford – vokál
Glenn Tipton – gitara
Richie Faulkner – gitara
Ian Hill – basgitara
Scott Travis – bicie