Recenzia: Uprostred chaosu, Tublatanka

„Veľký hudobník je priateľ a dobrodinec svojich fanúšikov.“ – parafrázou na citát britského poeta Thomasa Babingtona Macaulaya, by sa celkom dobre dal začať odborný blábol na najnovší materiál skoro legendárneho „prešporského“ tria, pričom by sa táto doska dala zaradiť do série tých vydarených albumov v ich inak zaujímavej diskografii. Po trinástke rokov sa im podarilo terajšiu turbulentnú a maniakálnu prax v hudobnom priemysle pokryť nánosom hardrockovej patiny a všetky nepodstatné a rušivé prvky z predchádzajúceho pop/rockového albumu Svet v ohrození úspešne pozvoľna odbúrať.

Tip redakcie: Dámske a pánske peňaženky na festival, koncert aj k vode – dizajnové, vodeodolné a ľahké

Momentálne sa plne venujú ozdravovaniu klokotajúceho úľa starých, ale stále pracovitých tvrdých rockerov. Kruh sa znovu uzavrel a oni sa ocitli na začiatku. Avšak, ten ich nový štart sleduje stopy skvelých albumov, eponymnej prvotiny, Skúsime to cez vesmírŽeravé znamenie osudu, keď trávili svoju mladosť na výslní bratislavského undergroundu a zároveň meditáciou a štúdiom, aby svoj skladateľský talent priviedli do dokonalosti.

Kataklizmatická hudobná povrchnosť ich svojím krajne pohŕdavým spôsobom vyprovokovala vypustiť do sveta značne hardrockový a čiastočne rockový album, v ktorom sa ich skladateľský systém nachádza v stave silne rozkolísanom… a nie ani tak po kvalitatívnej stránke, ako skôr prispôsobovaniu sa tlakom komerčnej verejnosti a vernosti svojmu štýlu. Stále však ostávajú pracovití a pilní. Tieto dve prídavné mená okamžite vyvolávajú predstavu trojice ďalších „p“, príhodne vystihujúce ich hudobnícke kvality: povznášajúci, podnikaví a prospešní. Napadá ma tiež päť „p“, príhodne postihujúcich kvalitu onej komerčnej muziky v rúchu hudobného umenia: podlízavá, protivná, priemerná, príživnícka, panikárska. Dospel som k záveru, že tento album poslúži k vyvolaniu úplnej pohody a spokojnosti každého rockera a ukáže mnohým kapelám smer k návratu k svojím koreňom v ovzduší vzájomnej ohľaduplnosti a úcty.

Konečne môžem popísať (aspoň čiastočne) jednotlivé skladby. Hneď úvodná, Na životoch všetkých záleží, sa rozbehne cválajúcim rytmom škopkov, po kratučkom ruchovom intre, v pozadí so spoločensky-kritickým šľahom, kĺzavým gitarovým riffom, ktorý reže ako novučičká sekačka na trávu. Vokál nič nestratil zo svojej charakteristiky a spočiatku pôsobí trochu naštvane, ale vzápätí si lízne sladkej nostalgie, ktorá sa spolu s pekným refrénom zvrhne do melodickej rockovej smršte so skvelou sólovou linkou.

Textové video Tublatanky na skladbu Na životoch všetkých záleží z albumu Uprostred chaosu rok 2023

Ústredný motív Čo s tým urobíš znie ako temná gotická pláň, ktorá sa najprv zdá dosť desivá a nekonečne pustá, vzápätí sa roztopí do prekrásnej strednotempovej poprockovinky, kde sa človek brodí famóznymi „cultovskými“ aranžmánmi i peknou melódiou. Celé to bezchybne funguje a to najmä výraznému prednesu melódie a tiež taktiež dielom Schlosserových „presýpacích“ škopkov. Scéna pri tretej titulnej skladbe Uprostred chaosu je neodolateľne príťažlivá a odpudzujúca zároveň. Tu novej generácii uchovali pôvodný sound starej Tublatanky. Je to výjav spájajúci to najlepšie z druhej polovice ôsmej dekády; mainstreamový hard rock; obraz pokroku, ktorý učinil obyčajný chalan z Prešporku od bigbítu, cez hard rocku až po AOR. Tento kúsok má jednoznačnú inšpiráciu v starších doskách a je akousi ich reminiscenciou. Rebel je vystavená na svižnom nosnom motíve, ktorý by sa rovnako dobre vynímal na hociktorej doske mladšej gitarovky. Snúbi sa v nej naliehavosť s popovou prístupnosťou a jej precítený a chytľavý doprovod takmer znemožňuje triezve uvažovanie a teda vecnú analýzu.

Odpichnutá Súboj víťazov je nespútaná jazda, je dielom zámeru oprášiť legendu Žeravé znamenie osudu a vrátiť kapelu do pozície hardrockovej popstar. V tejto dobe je dané pole  a našej rodnej hrude vyprázdnené. Mainstreamový klasický hardrock bol v neďalekej minulosti odcudzený a rozobratý a Ďurinda a jeho kompánia ho znovu poskladali a vo veľkom štýle ho teraz ponúkajú vysokooktánovým aktuálnym albumom. Trojica, V pevnosti lží, Dobrí priatelia a Účet za lásku sú priemerné poprockové cajdáky, ale taká Už tiká čas predstavuje kapelu stavajúcu na novom hudobnom základe, ktorý si osvojili na predchádzajúcich doskách. Prevedenie je presné, hudba drží pohromade a trio vkladá do hrania prinajmenšom rovnaké nadšenie ako do klasických čísiel ako Kolotoč dní, či rozorvane lascívnej V búrke hriechy zmývam. Za zmienku stojí úžasne vystavaná rockovinka Fénix bez krídel kde sa ukazuje, koľko muziky si možno vyrobiť len z toho základného, neopracovaného materiálu, ktorý práve človeka napadne. Prechod do prekrásnej melódie je dostatočne nosný a predsa navodzuje podmanivo záhadnú atmosféru. Šikovne sa tu kombinuje netradične hraná gitarová linka so skvelými vokálmi, z čoho dýcha vzletná exotika neodmysliteľná pre dokreslenie banálnych vízií predkladaných v texte.

Nechýba ani ďalšie pokračovanie šlabikárskej ságy tentokrát s podtitulom Prímerie s časom na podkladoch starého dobrého rocknrollu , ktorého prítomnosť našťastie nie je len poctou starému bigbítu, ale funkčne štýlovým prvkom, ktorý sa rozpúšťa v následnom kolektívnom jamovaní na večnú tému z geniálnej prvotiny.

Tento krát sa Tublatanka trafila a znovu našla samú seba. Kvalita nahrávky je nadpriemerná a je cítiť hlavne v jednotnosti a zvukovej stálosti, aj vďaka ktorej drží doska pohromade. Nerozpadá sa aj keď jednotlivé skladby sú miestami nekonzistentné. Hudobné prevedenie je precízne, šliape a občasné odbočky, ktoré obsahujú skladby, dobre fungujú a prispievajú k väčšej kompozičnej jednotnosti. Skvelé!!!

Základné informácie Uprostred chaosu, Tublatanka

Vydavateľstvo: Tublatanka s.r.o.
Pôvod: Slovensko