Vianočný poradca výberom hernej konzoly. Ktorej dáte prednosť?

Herné konzoly sa môžu stať hitom týchto Vianoc, najmä v súvislosti s uvedením nových modelov od spoločnosti SONY a Microsoft. Predtým ako si o nich povieme niečo viac, povenujme sa rôznym typom herných konzol, úložisku, a pridruženým funkciám. Oboznámime sa aj so slovníkom pojmov, s ktorým sa pri nákupe tejto elektroniky možno stretnúť.

Tip redakcie: Mobily, PC, Hry a kancelária za super ceny od overeného obchodníka

Opomenúť by sme nemali ani príslušenstvo k herným konzolám. To býva veľmi praktické, nápadité a rozširuje možnosti hry. Hovoríme napr. o hernom ovládači, čiže herných ovládačoch, ktoré bývajú k dispozícii v základnom vybavení, ale môžete ich vymeniť aj za vlastné. Záver bude ako obvykle patriť orientačným cenovým nákladom na nákup novej hernej konzoly.

Počítač vs. herné konzoly

Každý čitateľ tohto článku môže namietnuť, že hry možno hrať nielen na hernej konzole, ale aj na počítači. Je to naozaj tak. Každá platforma má však svoje výhody, ale aj nevýhody. Medzi výhody hrania sa na PC patrí, že herné tituly sú zvyčajne vydávané najskôr pre počítačových hráčov.

V niektorých prípadoch sa dokonca stretnete aj s lepším grafickým spracovaním. Lenže, aby ste si mohli takého herného zážitku dopriavať, počítajte s výraznejšou investíciou než do hernej konzoly. Kvalitný herný počítač stojí od 1 000 eura viac podľa toho, ako veľmi ste nároční. Okrem toho, ho iba málokedy udržíte pri živote tak dlho, ako napr. hernú konzolu.

Hry na hernú konzolu

Niektoré výhody počítačových hier sa stávajú do určitej miery nevýhodami hier pre herné konzoly. Áno, na nové hry si možno chvíľu počkáte, na strane druhej ich stačí zasunúť do hernej konzoly a pustíte sa do hrania. Nemusíte riešiť akúkoľvek nekompatibilitu alebo slabý výkon. Hry optimalizované pre herné konzoly žiadnymi takýmito neduhmi netrpia.

Pokiaľ ide o obstarávacie náklady oproti počítaču, je konzola podstatne lacnejšia, pričom jej životnosť býva okolo 5-7 rokov, bez toho aby ste museli meniť akýkoľvek hardvér. U mnohých hier navyše oceníte ovládanie za pomoci špeciálneho ovládača. Ten však môže byť oproti počítačovej myši nevhodný napr. pre strategické hry. Hranie hier na hernej konzole je skrátka výnimočné a prináša naozaj nezameniteľný herný zážitok. Teraz sa zameriame na konkrétne modely a rozdelenie. Súčasný trh ponúka konzoly od troch hlavných výrobcov, ktorí svojím spôsobom ovplyvňujú celý trh. Sú to tieto tri spoločnosti.

• SONY
  • Microsoft
  • Nintendo

SONY PlayStation

Herné konzoly PlayStation sú azda najznámejším výrobkom spoločnosti SONY. Produkty od tejto spoločnosti sú známe takmer po celom svete a niet sa čo čudovať. SONY patrí už mnoho rokov patrí medzi popredných výrobcov nielen herných konzol. Technológia sa neustále vylepšuje a postupne na trh prichádzajú novšie a výkonnejšie modely.

Novinky sa síce nevydávajú tak často, ako napr. v prípade výrobcov telefónov, ale aj tak ich za posledných pár rokov niekoľko vyšlo. Neobmieňajú sa však každý rok, takže sa nemusíte báť, že si dnes kúpite konzolu, ktorá za pár rokov už bude zastaraná a nenájdete k nej kompatibilné hry.

V poslednom roku hráčov po celom svete zaujali predovšetkým najnovšie modely Playstation 5. Edícia je dostupná v dvoch verziách. Drahšia verza disponuje Blue-ray mechanikou na prehrávanie filmov a pre inštaláciu médií. Lacnejšia verzia je digitálne a nemá mechaniku. Hry aj ďalší obsah sa do nej sťahujú cez internet. SONY prišiel s pozmeneným dizajnom aj novou podobou herného ovládača, ktorý nazýva DualSense. Vybavený je napr. haptickou odozvou, čo je pokročilá spätná väzba schopná rozpoznať intenzitu dotykov. Okrem toho sa hráči s predstavením nového Playstationu 5 dočkali SSD technológie pre rýchle načítanie dát a 8 jadrového procesora.

Pokiaľ nechcete investovať do najnovšieho modelu, ktorý býva logicky vždy najdrahší, kúpte si nejaký starší Playstation. Aj v takom prípade totiž neurobíte chybu a môžete sa tešiť na skvelý obraz aj výkon za lepšiu cenu. Siahnuť môžete napr. po Playstation 3, Playstation 4 alebo Playstation 4 Pro.

Výrobca SONY samozrejme nezabúda ani na hráčou vyskytujúcich sa často na cestách. Pre nich má pripravený model PlayStation Vita, ktorý má 5 „OLED displej a ovládanie po oboch jeho stranách. Na tejto vreckovej hernej konzole si môžete užívať tiež hry zo stolových modelov. Na domáce hranie tak môžete pokojne využívať napríklad Playstation 4 a na dovolenku, do auta alebo na cesty si vezmete cestovné model Vita a nemusíte kupovať hry zvlášť.

Microsoft Xbox

Spoločnosť Microsoft nie je len vývojárom populárneho operačného systému Windows, ale tiež výrobcom dvoch veľmi obľúbených herných konzol, ktoré sú v podstate jediným a najväčším konkurentom SONY PlayStation.

Tým zastaranejším modelom je Xbox 360. Pre ten existujú tisíce hier najrôznejšieho žánru. To všetko spojené s prijateľnými cenami. Rozlíšenie na výstupe je 1280 x 720 pixelov a možnosť dokúpenia pohybového senzora Kinect robí z tejto hernej konzoly kvalitný prístroj spätý aj s nízkou obstarávacou cenou.

O niečo novšie nadstavbou je potom Xbox ONE, ktorý zastaranejšiu verziu 360 predbieha hlavne v lepšom výkone a poskytuje rozlíšenie 1920 x 1080 pixelov. V tomto prípade sa nemusíte obávať straty hier pre Xbox 360, pretože si bezpočet z nich spätne zahráte aj na novším modelu. Spätná kompatibilita je v tomto smere riešená na výbornú. Veľkým plusom je však onen spomínaný pohybový senzor Kinect. Teraz ale vo svojej druhej generácii. To znamená, že hrať môžete napríklad rad tanečných, fitness, ale aj športových hier.

Najväčšiu konkurenciu pre Playstation ešte donedávna predstavoval model Xbox One X. V čase svojho vzniku sa prezentoval ako najvýkonnejšia herná konzola na svete. V roku 2020 však vyšiel ešte výkonnejší a novší model Xbox Series X. Väčšinou proste platí to, že s čím príde jedna spoločnosť, to za chvíľu doženie i druhá a naopak. Všetky najnovšie modely sú na špičkových úrovniach a či už sa rozhodnete pre Playstation či Xbox, rozhodne neurobíte ani v jednom prípade chybu.

Nintendo

Trojicu popredných hráčov na trhu uzatvára spoločnosť Nintendo. Tá oproti vyššie uvedeným kráľom herného sveta prináša rad veľmi zaujímavých noviniek. Dokazuje to napríklad herná konzola Nintendo Wii U. Tá totiž predstavuje nielen samotnú hernú konzolu, ale aj špeciálny ovládač s druhým displejom. Ten môžete pri hraní hier využiť na ďalšie pridružené veci.

Originálne je vreckové herné konzoly Nintendo 3DS. Jej názov veľa prezrádza. Tento model sa pýši špeciálnym 3D displejom, ktorý vám v kombinácii s 3D okuliarmi prinesie doslova nevšedný herný zážitok. 3D obraz sa navyše generuje podľa toho, kam pozerajú vaše oči, a tam sa zobrazí. Na priebeh hry tak môžete pozerať z ľubovoľnej strany.

Určitý kompromis medzi vreckové a stolové hernou konzolou predstavuje v súčasnosti najobľúbenejší produkt tejto značky Nintendo Switch. Predstaviť si ho môžete ako klasickú vreckovú konzolu, ktorú doma pripojíte do dokovacej stanice a môžete si užiť hranie hier vo väčšom rozlíšení na vašej televízii. Až sa vydáte niekam von, konzolu jednoducho zase odpojíte a vezmete si ju so sebou. Je to teda taký prístroj 2v1, ktorý si môžete užívať v každej situácii.

Rozlíšenie

Z toho, ako sa predné výrobcovia neustále predháňajú, kto z nich ponúkne hráčom lepšie rozlíšenie, ste určite poznali, že sa jedná o veľmi dôležitý parameter. Pri výbere herné konzoly na neho tak určite nezabúdajte. Dnešné moderné modely zvládnu už naozaj vysoké rozlíšenie. Štandardom by malo byť Full HD, novšie konzoly zvládnu aj 4K. Okrem rozlíšenia samotnej konzoly však nezabúdajte aj na rozlíšenie televíznej obrazovky, na ktorej budete hrať. Pokiaľ vaša televízia napr. 4K obraz nepodporuje, pri takto vysokom rozlíšení si nezahráte. S kvalitou obrazu okrem rozlíšenia súvisí tiež hodnota FPS. Ide o počet snímok, ktorý zvládne konzola prehrať za jednu sekundu. Čím vyššie číslo FPS bude, tým plynulejší obraz si môžete užívať. Konzoly v súčasnej dobe zvládajú bez problémov 30 FPS, novšie ponúkajú aj 60 FPS.

Herné konzoly a úložisko

Dnešný herný svet je na skutočne vysokej úrovni, čo sa mimochodom premieta aj do veľkosť hier. Preto pri nákupe hernéej konzoly (konkrétne PlayStation a Xbox) Pozerajte na veľkosť úložiska. To vám prezrádza, koľko hier budete mať nainštalovaných naraz. Kapacitu samozrejme môžete využívať aj na ukladanie multimediálneho obsahu. V tomto smere narazíte na dve najčastejšie kapacity. Tá nižšia je 500 GB, tá vyššia je potom dvojnásobná 1 TB.

Funkcie a slovník pojmov

Pri nákupe hernej konzoly sa stretnete s najrôznejšími výrazmi a pojmami, ktorým je vhodné rozumieť, aby ste mali predstavu o tom, čo si vlastne kupujete. Niektoré z týchto výrazov dokonca zastupujú nadštandardné funkcie. Informácie čerpajte z nižšie uvedených bodov.

Plug and Play – Doslovný preklad „Pripoj a hraj“ je celkom výstižný. So zariadením nie je spojená akákoľvek inštalácia alebo konfigurácie. Stačí len pripojiť všetky káble a ovládače a môžete sa pustiť do hrania.
PSN – Touto skratkou je označovaná digitálna sieť spoločnosti SONY. Konkrétne ide o PlayStation Network.
Handheld – Iný názov pre vreckové herné konzoly, ktoré vám umožnia hranie hier, sledovanie videí a fotiek na cestách.
Bundle – Pod týmto výrazom si predstavte špeciálny balíček obsahujúci nielen hernú konzolu, ale jednu hru zadarmo.
Multiplayer – Hra pre viacerých hráčov naraz, a to nielen v rámci jednej hernej konzoly, ale aj celého sveta. K tomu slúži sieťové prostredia jednotlivých modelov.
FPS – Skratka pre prezentáciu počtu snímok za sekundu. Údaj rozhoduje o tom, ako plynulý bude herný obraz. Z toho vyplýva, že čím väčšia FPS bude, tým lepšie.
Gamepad – Cudzojazyčné označenie pre ovládač k hernej konzole. Tie najmodernejšie majú integrovaná pohybové čidlá, reproduktor, ale prenáša tiež vibrácie do vašich rúk.
GPS – Niektoré vreckové herné konzoly sú vybavené GPS modulom snímajúcim vašu aktuálnu polohu. To možno samozrejme využiť pri hraní hier.

Herné konzoly a príslušenstvo

Predovšetkým tie stolné herné konzoly prezentujú jeden typ elektroniky, ktorý pripojíte k televízoru. Okrem ďalšieho klasického ovládača pre hranie vo viacerých ľuďoch si však môžete zakúpiť aj lepšie, nadštandardné príslušenstvo. To vám prinesie podstatne viac možností.

EYE kamera – Tento doplnkový modul je určený pre herné konzoly PlayStation. Prvok je vybavený špeciálnymi snímačmi. Tie dokážu snímať váš pohyb počas hrania hier. Výnimkou nie je ani vykonávanie určitých príkazov za pomoci vášho hlasu. S modulom EYE môžete dokonca nahrávať aj priebeh vašej hry.
Kinect – Obdoba EYE kamery len s tým rozdielom, že doplnok je primárne určený pre herné konzoly Xbox. Okrem uvedeného je možné prostredníctvom tohto prvku uskutočňovať napríklad video hovory cez skype a využívať služby podobného typu.
Pohybový ovládač – Praktická vecička k hernej konzole PlayStation, s ktorou môžete hrať napríklad športové hry a pri akomkoľvek pohybe s týmto ovládačom dôjde k prenosu pohybu do virtuálnej hry. Dokonca sa domůžete aj praktických vibrácií ako spätných reakcií.
Playset Grand Prix – Ak patríte k milovníkom závodných hier a automobilových simulátorov, rozhodne nevynechajte príslušenstvo Grand Prix. Ide o špeciálny kreslo s ovládačmi, ktoré vám prinesú pocit, ako by ste sedeli v skutočnom pretekárskom špeciálu. Počítať však musíte s vyššou obstarávacou cenou vyše 700 eur.

Herné konzoly a hry

Pri výbere herné konzoly musíte navyše myslieť na to, že jednotlivé značky majú takzvané exkluzivity. Jedná sa o exkluzívne hry, ktoré si zahráte len a len na modeli danej značky. Ak teda túžite po hraní niektorej z nich, rozhodnite sa pre príslušnú značku, ktorá ju ponúka. Medzi exkluzivity Playstationu patrí napr. Horizon Zero Dawn, The Last Guardian, Gravity Rush 2, Ratchet & Clank a ďalšie. Iba na Xboxe si zahráte napríklad Forza Motorsport. Dead Rising, Halo Wars a podobne.

Ak doma nejaké hry na herné konzoly už máte a chcete si napríklad kúpiť iba nový model, postrážte si, či ponúka spätnú kompatibilitu. To znamená, že bude schopný prehrať vaše staršie herné tituly.

Cena

Vzhľadom k tomu, že na trhu existuje iba niekoľko herných konzol, nebudete mať problém vyznať sa v obstarávacej cene jednotlivých produktov. Ako už bolo spomenuté vyššie, medzi preverených a najlepších výrobcov patrí spoločnosť Microsoft, SONY a Nintendo. Za najnižšie ceny si kúpite predovšetkým vreckové herné konzoly, ktoré však pochádzajú od menej známych výrobcov a disponujú napr. iba jednou hrou. Ide o herné konzoly pre najmenších s veľkosťou displeja okolo 2,7 palca.

Stredná cenová kategória ponúka základné modely vreckových herných konzol od spoločnosti Nintendo, a to predovšetkým model 2DS. Do sumy 200 eur je skôr k dispozícii bohaté príslušenstvo, od najrôznejších multifunkčných ovládačov, cez špeciálne volanty, slúchadlá s mikrofónom, pedále, až po konštrukcie pre vytvorenie herného zázemie pre pretekárov.

Pokiaľ si dokážete priplatiť ešte viac, čakajú už na vás plnohodnotné stolné herné konzoly, vrátane kvalitných vreckových modelov. Staršie modely SONY PlayStation aj Microsoft Xbox stoja okolo 260 € a viac podľa toho, aké veľké majú dátové úložisko a koľko hier je súčasťou základného balíčka. Tie najvýkonnejšie a najnovšie herné konzoly na trhu v cene od 400 eur. Okrem toho máte možnosť zakúpiť aj rad nadštandardného príslušenstva, medzi ktoré sa radí napríklad Grand Prix základňa pre jazdcov a mnohé ďalšie.