WoodenWhisper: moderné obrazy šepkajúce umenie
Na Slovensku máme neskutočné množstvo šikovných, zručných a inšpiratívnych umelcov, ktorých diela berú dych. Často však v médiách nedostávajú priestor, prípadne sa o nich spoločnosť začne zaujímať až vtedy, keď prerazia v zahraničí. My v redakcii anymag sme však iní a okrem všelijakých zaujímavostí informujeme aj o výnimočných umelcoch. Jedným z nich je aj Peter Raškovič, ktorý s pomocou modernej technológie vytvára prekrásne umelecké diela. Ak hľadáte tip na darček pre seba alebo svojich blízkych, prinášame vám inšpiráciu.
Tip redakcie: Stavaj, renovuj a zariaďuj svoj domov lacnejšie s Merkury Market
Hovoríme o obrazoch, ktoré vznikajú kombináciou laseru, rezania a gravírovania. Peter, ktorý stojí za vznikom značky WoodenWhisper, dlho premýšľal nad tým, čomu by sa chcel venovať a čo by chcel ľuďom priniesť. „Tento rok sa mi radikálne zmenil život a prinútil ma, aby som sa zameral na seba, skúsil sa postaviť na vlastné nohy a vybral sa cestou, ktorá by ma napĺňala a robila spokojnejším,“ hovorí. Po opustení gastrobiznisu, v ktorom sa pohyboval vyše desať rokov, prišiel nápad vydať sa vlastnou cestou. „Vo všeobecnosti ma okolie pokladá za zručného človeka, ktorý stále niečo majstruje a vymýšľa. Navyše som technologický nadšenec a raz mi sociálna sieť ukázala reklamu na laser. Samozrejme som si povedal: „Toto musím mať!“ Kúpil som to – za nemalé peniaze – ale nakoniec som zistil, že v podstate neviem, na čo mi to je,“ smeje sa Peter a dodáva: „Tešil som sa z toho, ale bolo to skôr o tom, že „wow, ono to naozaj reže a gravíruje!“ Napokon to však celé bolo skôr iba o návrhoch a projektoch, ktoré kúpil a iba kopíroval prácu iných.
Ako teda prišiel nápad spojiť umenie a modernú technológiu? Zhruba po roku sa Petrove cesty prekrížili s Michalom, ktorý sa venuje ručnej výrobe prémiových zápisníkov, diárov a osobných organizérov. „Je pre mňa veľmi dôležitým človekom, ktorý svojím prístupom a nekonečným fandením mi rozhodol o tom, čomu sa mám v ďalšej kariére venovať. Práve od neho som dostal prvú menšiu zákazku, kedy som pochopil, aký potenciál táto mašina ponúka,“ vysvetľuje Peter, rodák z Nitry. Netrvalo dlho a od Michala prišla ďalšia zákazka. Iba samotný proces laserovania trval skoro týždeň, pretože objednávka to bola pomerne veľká. „Bavilo nás to, zblížilo nás to a našli sme mnohé, čo nás spája. Avšak, z jeho strany to nie je iba o zákazkách, ale o ohromnej podpore a pomoci!“
Aj vďaka úvodným zákazkám objavil Peter svoj potenciál. „Potenciál v sebe, potenciál v technológii. Začal som experimentovať. Rozmýšľal som, ako využiť svoju kreativitu, ako premeniť laserovaciu hlavu na „ruku“ umelca, ktorý presne po plátne vedie pero, ceruzku, štetec. Nespával som, premýšľal som, skúšal, míňal peniaze na materiál, z ktorého nakoniec nič nebolo,“ upresňuje a dodáva: „Cítil som, že potrebujem vyjadriť emócie graficky, hmotne a výtvarne. Možno to pôsobí, že sa len hrám s nejakými percentami a milimetrami za sekundu. Je to pravda iba sčasti. Ten odhad, ako ktorý materiál bude reagovať, akú dosiahnem farebnosť danými nastaveniami, akú dosiahnem štruktúru a či výsledok bude taký, ako som si ho pri bezsennej noci vymyslel, sa možno približuje k umeniu,“ polemizuje Peter, ktorý momentálne pôsobí na východnom Slovensku.
Tvorba umenia je takmer vždy časovo náročná, platí to aj v prípade WoodenWhisper? „V mojej tvorbe hrá rolu veľa premenných a niečo môže trvať dva – tri dni a niečo aj desať. Na začiatku ide o myšlienku a nápad, v mnohých prípadoch aj o moje pocity, ktoré potrebujem vyjadriť, čo napokon na dielach vidno. Dá sa z nich vyčítať, či som bol v čase procesu spokojný a nabudený, alebo zle naladený, prípadne sa cítil sám,“ špecifikuje autor. Potom nasleduje buď výber a príprava materiálu, ktorá zaberá pomerne veľa času, alebo hodiny za počítačom, kedy Peter graficky tvorí a nastavuje parametre, aby do detailov zodpovedali tomu, čo chce dosiahnuť. Samotný proces gravírovania alebo rezania s laserom môže trvať minúty, ale pokojne aj hodiny. „Na mojom prvom základnom stroji trvali niektoré diela aj 15 až 25 hodín. Teraz používam jeden z najlepších strojov na trhu, takže tento proces viem výrazne urýchliť. Paradoxne, moje najobľúbenejšie dielo, na ktorom je tmavý profil ženy (veľmi rád využívam motív ženskosti), má rozmer iba 25 x 25 centimetrov, ale trvalo mi ho spraviť skoro týždeň!“ hovorí Peter a spresňuje, že pri jeho práci rozhodujú stotiny milimetrov. „Som schopný gravírovať, bez straty kvality, napríklad zrnko ryže, čo tiež veľa napovedá o tom, s akou precíznosťou a detailmi väčšinou pracujem.“
Náročnosť projektu závisí aj od jeho veľkosti, od predstáv samotného zákazníka, od toho, či požaduje umelecké dielo, na ktoré sa treba patrične pripraviť, alebo ide len o kľúčenky s firemným logom. „V mojej tvorbe ide o dva smery. Ide o určitý druh umenia a v druhom prípade o prezentačnú formu firiem a výrobcov. V oboch prípadoch sa pokúšam o kreativitu a nie len nejaké odbitie si roboty. Aj v prípade spomínaných obyčajných drevených kľúčeniek pristupujem k zákazke kreatívne a kombinujem gravírovanie, rezanie, farebnosť, odtiene, hĺbku a podobne. Čo sa týka umenia, tam mám radšej, ak ku mne klient prichádza s konkrétnym motívom, napríklad: „potrebujem obraz zubu do ambulancie“ alebo „potrebujem včelu na stenu“. V tomto mám rád voľnú ruku, toto ma baví!“ spresňuje umelec.
Existuje však približný časový odhad, za koľko dní sa hotové dielo dostane k zákazníkovi?„Niekedy musí klient čakať, lebo nechcem žiadne svoje dielo robiť prvoplánovo a záleží mi na tom, aby malo estetiku, zmysel a emóciu. Niekedy však prekvapím klienta tým, že už na druhý deň od objednávky mu príde avízo o odoslaní balíka. Inokedy, keď je zákazka veľká a ide o vytvorenie stoviek kusov, vyžaduje to čas. Vždy sa však snažím dať zákazníkovi odhad, kedy bude výsledok hotový,“ hovorí majiteľ firmy WoodenWhisper a zdôrazňuje, že kľúčom k úspechu je dobrá komunikácia s klientom a jeho približná predstava. „Ak vynechám moje premýšľanie a kreatívny proces v mojej hlave, tvorba trvá od troch do desiatich dní.“
Obrovskou témou pri tvorbe Petrových diel je materiál. Ako sám vraví, výber, príprava a úprava materiálu často zaberie aj tri štvrtiny celého tvorivého procesu. „Práve v tomto som našiel veľké čaro. Materiál je pre mňa práve tá téma, ktorá ma pri práci veľmi baví. Drvivá väčšina ľudí, ktorí pracujú s laserom (bežným spôsobom), využíva pre svoje produkty drevo, respektíve drevené preglejky. Avšak, pre mňa je toto jeden z najmenej obľúbených materiálov. Kvalita je nesúrodá, nedá sa odhadnúť, čo mi príde pod ruku. Neprispôsobuje sa mojim podmienkam, ale podmienkam okolia, napríklad tak, že sa krúti a práve rovný materiál je pre tento druh práce veľmi dôležitý. Drevo je ťažké, neflexibilné, zle sa farbí a nikdy neviem, akú dosiahnem farebnosť. Má veľmi obmedzené možnosti, čo sa týka gravírovania a výsledkov. Paradoxne, je omnoho menej trvácne a krehké. Tento materiál, ktorý je pre iných štandard, je pre mňa len uvažovanie nad tým, či ho vôbec použijem,“ vysvetľuje Peter a špecifikuje, že veľmi rád využíva papierovú lepenku, napriek tomu, že s ňou treba narábať veľmi citlivo. Za hlavné výhody papiera považuje Peter jeho ľahkosť, flexibilnosť, prírodnosť a to, že po na farbení je takmer neidentifikovateľné, že ide práve o papier.
„Ďalším mojím obľúbeným materiálom je určite plátno, pretože toho zvláda veľmi veľa. Práve prípravou plátna sa často z celého procesu zaoberám najdlhšie. Niekedy ho len nafarbím jednou farbou a vytváram do neho negatívny obraz. Inokedy má zase päť vrstiev rôznych farieb a pod každú sa viem dostať samostatne. Často využívam možnosť, že plátno nahrubo pretmelím a nafarbím alebo presadrujem a nafarbím, aby malo štruktúru. Dá sa s ním hrať donekonečna a má len málo obmedzení, čo zistili aj mnohí umelci v posledných storočiach. Materiály veľmi často aj kombinujem a lepím,“ uzatvára Peter Raškovič, majiteľ WoodenWhisper.
Zdroj foto: www.woodenwhisper.eu