BonJovi navždy – recenzia

„Bonžovík“ už niekoľkokrát presvedčil, že je veľmi kulantný muzikant, spevák a skladateľ. A tak je trochu škoda, že sa v poslednej dobe neustále kliešťovito angažuje v uhladených a čiastočne nudných pseudoľúbostných, pseudozábavných a pseudofilosofických poprockoviniek, bez trhlín vo vkuse čitateľných možno tak ovisnutou zadnicou, avšak aj to s hrozbou nepríjemného hemoroidu v konečníku. Poprockoviniek, ktoré by bezradne pretiekli medzi prstami možno aj takým Journey. A tak, i keď sa Jon BonJovi všemožne snažil upliesť z týchto kúskov pomyslený plieskajúci bič, podporovaný solídnymi výkonmi svojimi dvomi súputníkmi Davida Bryana Tico Torresa, dvomi uhladenými a úplne priemernými gitaristami Johnom ShanksomPhilom X, je výsledkom skoro päťdesiat minútová nekonzistentná, nudná a trochu vtierajúca otrava hudbou o geriatrickom rockerovi ústiaca do porcelánovej misy, síce s niekoľkými pôsobivými momentami, ktoré však na riedkych výkaloch postavený album zo žumpy nevytiahnu a ako celok k smrti neunudí snáď len pár mozgovo atrofovaných fans z jeho funklubíku, či tu elitnú hŕstku samozvaných hudobných kritikov.

Tip redakcie: Hudobné nosiče a štýlové oblečenie s tvojou kapelou

V žiadnom prípade to nie je New Jersey, ale ani jedinec, ktorý si zaobstaral merčendajsové triko z New Jersey Syndicate Tour ’88 sa v dnešnej dobe do neho nenatrepe. Doba sa pre všetkých posunula! …a dosť blbým smerom!

V rukách sa na čierno ligoce úplne novučičký vinyl tohto rodáka z New Jersey a všetci určite vedia, že to nie je žiadny priekopnícky kúsok ale zároveň aj tušia a prajú si, že by to mohla byť zaujímavá šupa. Bon Jovi dokazujú, že sú stále živou a atraktívnou súčasťou mainstreamovej rockovej scény a aj po štyroch dekádach existencie a „živorenia“ vo svetových rebríčkoch pôsobia na tomto svojom šestnástom albume precízne a s dokonalou súhrou. Album pôsobí trochu usadeným dojmom ale po zabŕdnutí do vyslovene popíkovského rocku na This House Is Not for Sale a bežnom rockovom 2020 sa im to dá prepáčiť. Pravdepodobne chceli osloviť aj bežnejších receptorov, ktorých uchále nie sú privyknuté pokročilejším snahám a tvrdšiemu soundu. Ortodoxným rockerom bude práve toto chýbať aj keď ani na nich sa úplne nezabudlo. Výraznejšie melodické frázy, mainstremovejší zvuk a úplne antisamborovské riffy tu plynú v jednej príjemnej štylizácii s určitým zdvorilostným nadhľadom a bohužiaľ pri niekoľko násobnom vypočutí to pravého vlasáča môže pôsobiť jednotvárne. Kde sú tie povestné bonjiovícke charakteristiky, ktoré tak voľakedy dojímali fanúšikov?

Avšak práve v tomto poňatí, prísne poprockovom, uhladenom a dospeláckom, môžeme nájsť veľký kus muzikantskej poctivosti, ktorú voči svojim fans pociťujú. Dramaturgia nového albumu Forever mieri k tomu, aby kapela predviedla, nakoľko si dokáže poradiť s drobnými štýlovými odbočkami každej jednej skladby. A prvá skladba a nasadený singel Legendary, ale aj druhá We Made It Look Easy v tomto názore len utvrdzujú. Hraví a typickí BonJovi posledných rokov a tieto kúsky znejú skoro rovnako a takmer ideálne i keď budú pre určitých receptorov sklamaním. Iskrivá melódia hlavného refrénu a zmysel pre pevnú prístupnú dynamiku dodáva každej tejto skladbe pevné kontúry a hitový charakter.

Modernizácia legendám nesvedčí skôr škodí. Jednak preto že chytajú výchovné zlozvyky a po tých niekoľkých dekádach už smrdia prečerpanou dobou trvanlivosti, ale v tretej retrospektíve Living Proof v dostatočnom rádiuse okolo seba natiahol ochrannú fóliu a praštil do skoro až hardrockového stola, až z neho popadali všetky tie poprockové a countryové príbory a následne všetkým receptorom vysvetlil do akých nenažraných papúľ si môžu tú tie vidličky a nože strčiť, pokiaľ mu budú siahať na jeho korene. Je to ostré, s vokálom strašidelne podobným tomu z pecky It’s My Life a inštrumentáciou orientovanou na škopky a gitarový riff a celé to potrhnuté „talk boxom“ ako v hitovici Livin‘ On A Prayer. Absolútne najlepšia skladba Bonjovíkov za posledné ro(c)ky. Ďalšie drobné prekvapenie nastane úvodnými beglajtami Waves, ktorá sa síce nesie na baladickom opare ale nie úplne v duchu klasických slaďákov ako Bed of Roses alebo Always. Táto kompozícia s výrazne bohatými aranžmánmi znesie hodne vokálnych liniek valiacich sa na človeka až sa mu zanášajú kapiláry na zátylku. Je tu počuť aj kovbojský oder dosky Blaze of Glory. Pri vneme ďalšej Seeds vyvstáva dojem, že Bonjovíci poslednú dobu počúvajú aj hodne mladých rockových kapiel. Klavírnym úvodom očarujúca krehotinka Kiss the Bride určená absurdným masturbačným fantáziám je sladkastým kontrastom k zbytku tejto priemernej dosky. Precítený vokál, slákové aranže a klavírne melódie robia z tejto jemnôstky najemotívnejšiu vecičku na albume.

Prekvapenie sa vzápätí mení na zaujatosť, lebo ďalší dielik The People’s House je vystrihnutý z osemdesiatok, nie však ohliadnutím sa do vlastnej tvorby ale kopiráciou soundu takých Foreigner či Journey. Čistý AOR – prehľadný, zreteľný ale prearanžovaný. Mohutné zbory úvodia ďalšej Walls of Jericho na svete je tak pomerně príjemná, intelekt neurážajúca, hudobne nedegeneratívna a úplne nápaditá retrovinka vracajúca sa k ikonickému soundu začiatku osemdesiatok a jej chytľavosť z nej robí budúcu štadiónovú hulákačku. Zo zvedavosti potom človek očakáva čo ešte príde, lebo táto skladba mala byť v závere dosky. Noo… ukľudnilo sa to a baladický moment s pianom a slákmi I Wrote You a Song dostatočne pripravil pôdu pre bežnú rockovinku Living in Paradise a slušne neoriginálnu My First Guitar, strašnú tupú opakovačku, kde x-krát zopakuje ako miluje svoju prvú gitaru. Záver tvorí výpravný lament Hollow Man, ktorý veľmi slušne odprevadí človeka do hajan.

Album  Forever vsadil na akýsi univerzálny melodický rock a tklivého roztúženia a pritom si zachováva vysokú mieru vkusu s vkladom štýlových vsuviek z iných subžánrov rocku. Skladby sú tónovo nekonzistentné, prudko prechádzajú od veselého popu cez rýchly rock až po pomalú baladu.

Základné informácie o albume

Vydavateľstvo: Island/Universal
Pôvod: USA